tisdag, april 11, 2006

GUSSETS or NO GUSSETS


Velar något fruktansvärt om jag ska använda mig av förstärkningar/gussets eller inte. Har frågar runt en del bland rambyggare och åsikterna går isär, vissa säger att det behövs andra hävdar att det är bara en fråga om utseende (när det gäller stålramar). Tittar man på stålramar från andra tillverkare är det ungefär lika vanligt med förstärkningar (mellan underrör och headtube) som utan.

Jag kommer att löda min ram och då blir en traditionell gusset inte så snygg.

Man skulle kunna låta förstärkningen gå runt hela röret så blir det lite snyggare men då får ramen ett helt annat uttryck, mer åt det muffade hållet. Det som talar för den här lösningen är att man kan behöva göra en liknande lösning där topprör och sadelstag möter sadelröret (typ såhär).

En tredje variant är att lägga en rörbit på insidan (så syns den inte). Det som är lite lurigt med det är att det är svårt att veta hur bra den blev.

Eller så struntar man helt enkelt i förstärkningar, eller så är det kanske bäst att bygga lite kraftigare än vad jag behöver, eller...aahhhhh


Kom gärna med din åsikt.

1. Gussets, behövs det ? Ja eller nej. (är ju hyggligt feg så inga NS knasigheter)

2. Vilken lösning verkar bäst/snyggast ?

3. Har du några andra ider

10 kommentarer:

Boe sa...

Blir det inte jättekonstigt att blanda fillet brazed och gussets?

Jag röstar på inga gussets.

Anonym sa...

Mitt förslag är att köra utan. Visar detsig att det hade beövts så är du en erfarenhet rikare.

Om du och andra sidan börjar med så vet du inte om det spelade någon roll.

Anonym sa...

Kör utan, det är snuggare. mycket snuggare!

Anonym sa...

Inga gussets.

Anonym sa...

Inga gussets.

/Ville

Peter E sa...

Både Voodoo och Niner kör utan på sina 29" stålramar och det borde ju ge rätt bra moment med 29" hjul och 85mm gaffel.

samtidigt finns det en hel hög som kör med gussets, kan känna lite "better safe than sorry" liksom

lutar åt att strunta i det

Anonym sa...

jag skulle säga att det beror på hur du tänkt köra..? skogsåka typ hellas klarar sig nog utan men om man sedan kan lägga specialbeställnigar på ramar så får gärna en street/dirt/skogsbmxig mattel edition by peter ha någon förstärkning här och där.

snyggast är nog utan.. cleanare.

Anonym sa...

Inga gussar får min röst.....

Peter E sa...

låter som att ni är ganska överens.

går ni bara på utseendet ?

klart att det är snyggare utan. Jag undrade mest om ni trodde det behövdes och iså fall vilken lösning ni skulle föredra.

tror ni inte att det behövs så är det inte så mycket att bråka om.

Anonym sa...

Vi litar helt på dina lödningar och tror därför inte att det behövs.

Ja, jag vet att jag fick in 3 poster med samma sak där uppe. Antingen är det för att jag tycker om dig så mycket eller så var internet bara CP.