lördag, maj 13, 2006

SADELRÖRSDESIGN

Ständigt dessa beslut. Extra svårt när man inte har gjort något liknande förut.

Sadelröret behöver vara extra tjockväggit upptill, framför allt på mountainbikes. Dels styrkemässigt för att man kör med så lång sadelstolpe, dels för att sadleröret inte ska missformas när man fäster topprör och sadelstag och desutom för att det ska finnas lite material att ta av om man måste brotcha insidan efter lödning/svetsning. Det här är det vanligaste stället som customramar går sönder på.

Overlägset vanligast bland custombyggarna är att löda på en utvändig förstärkning så här. Det ger stora friheter när det gäller hur lång och hur kraftig man vill göra förstärkningen. Den här lösningen rekommenderas av byggarna på Framebuilding forumet.

Själv tycker jag att det är snyggare med sadelrör som är tillverkade med förstärkning för början (externally butted). Ser ut så här. Då syns förstärkningen inte om man inte letar efter den. Nackdelen är att man inte kan bestämma hur lång man vill göra den. Med de sadelrör som går att köpa går det inte att göra ett sadelrör som sticker upp mer än ca 40mm över toppröret.

På de stålhojar jag cyklat på (Kona, ParkPre, Rocky Mountain) har sadelröret stuckit ut en bra bit över toppröret, 60-70mm. Det har passat mina långa ben bra. Jag har kunnat ha sadeln på lagom höjd och ändå ha en rätt liten och smidig ram.

Det är antagligen åxå möjligt att sätta sadelröret i svarven efter att ha lött på förstärkningen och sedan svarva ner övergången. Problemet är att saderöret bara är 0,6mm tjockt och med mina tidigare erfarenheter av att svarva långa tunnväggiga rör så tänker jag inte försöka. Inte nu när jag har så begränsat med byggtid i alla fall.

Inga kommentarer: