lördag, juni 10, 2006

FÖRSTA RAMBYGGET

Som utlovat när jag startade bloggen skulle jag visa upp det första rambygget. Det här var en gång i tiden norra halvklotets grymmaste tandemhoj.

Det tog oss en hel termin att gassvetsa ihop de två mini-hojarna. Tyvärr är den inte komplett på bilden (som är tagen med en riktigt dålig mobilkamera).

När vi rotade fram den och satte oss på den, nu vägandes betydligt mer än de två ganska späda 14-åringar vi var när vi byggde den. Så gick framgaffeln av (för andra gången). Ramen sviktade åxå betänkligt.


Special features:

- Byggd av två olika mini-cykelramar, den ena veks åt höger, den andra åt vänster. Tandemhojen kunde därför fällas ihop som ett Z. Tyvärr blev vi tvungna att svetsa ihop den bakre leden eftersom bulten som höll ihop leden gick av hela tiden.

- Grymma svan-styren bak å fram

- Bakre styre svetsat i styrstam och främre sadelstolpe

- Kransarna som förband Stroker och Captain var olika stora, 45T och 46T. Man var alltså bara synkade nån gång i minuten. Löstes genom att Captain trampade med hälarna och Stroker med tårna. Båda kedjorna gick på höger sida.

-Custum byggd framgaffel, orginal gick ganska snabbt av. Erstattes av en BMX gaffel med förlängt styrrör.

-Treväxlat baknav. Kanske inte optimalt men bra mycket bättre än det tvåväxlade vi först hade. Vill ni bli riktigt synkade på er tandem så kör med osynkad drivlina och växlar som kräver att båda trampar bakåt samtidigt. Mycket fostrande. Det tvåväxlade navet brann upp i slutet av en nedförsbacke.

Inga kommentarer: