fredag, november 02, 2007

EBB del II

Har skickat en CAD-fil på de justerbara dropoutsen till laserskäraren men han var på höstlov så jag får vänta några dagar. Ska inte klaga på utseendet på justerbara dropouts mer. De är inte lätta att få till. Mailade Mark på Paragon och han ville ha $185 plus frakt för sina dropouts. Får verkligen hoppas mina blir billigare.

I väntan på dropouts gav jag mig på EBB:t jag kanske ska använda till Ram 2. Lyckades få bort 52 gram från aluminiumdelen. Nu är den ett gram lättare än Phil Woods EBB men fortfarande 20 gram tyngre än Niners. Svårt att fatta hur de kan få ner sitt till 110 gram.
Fick bort 20 gram från hylsan också men där finns det mer att ta av.

3 kommentarer:

Boe sa...

Varför ska du ha EBB Peter?

Det verkar vara ett riktigt helvete att mecka med ett EBB som suttit i en ram som gått en bit, speciellt en hellasvinter lär få det där att sitta rejält. Och om det inte sitter fast så man inte får los det igen så knakar det... Och att geometrin ändras rätt mycket på hojjen när man snurar runt det.

Är inte vanligt bb och track forkends det enklaste, starkaste och mest driftsäkra lösningen?

Peter E sa...

Jo…. alla avråder. Om jag använder EBB så kommer jag köra med ”split shell”. Hylsan kommer alltså inte bli äggig när man drar åt skruvarna. Det kommer dessutom gå att bända isär den lite om det skulle behövas. Tror knaket kommer vara stora problemet, men även det borde bli mindre med en hylsa som drar jämt runt om. Vore skönt att slippa tugnuts, fasta 15 nycklar och kunna köra med banlig setup med QR och fixed hål för skivbroms bak.

Det är absolut inte uteslutet med trackends, speciellt sånna från Paul Components. Blir ju ett ¼ kilo lättare åxå.

Anonym sa...

Jag gillar att du är där och skrapar vikt...det är helt rätt såhär i slutet av 2007!

Men håller nog med boe annrs.