torsdag, februari 21, 2008

TVÅ STEG BAKÅT

Har gått och oroat mig över att det högra kedjestaget flexade lite väl mycket på grund av att jag valt ett för mjukt stål i plattjärnet. När jag försökte mäta upp hur mycket det flexar jämfört med det vänstra upptäckte jag att det inte bara flexar. Det är på tok för mjukt. Det var relativt lätt att bocka. Misstänker att det inte slog sig vid lödningen som jag först trodde utan att jag råkade bocka det när jag skull känna hur styvheten kändes efter lödningen.

Det här är enda chansningen jag gjort på ramen. Tog ett material som jag inte var helt säker på vad det var. Det är antagligen vanligt "bonnstål".

Känns bra tråkigt att såga bort och göra om. Det har också visat sig jättesvårt att få tag på en tjock bit 4130 eller likvärdigt stål.

Det som var så lite kvar……

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ähhh, ett nav mellan droppoutsen och du kommer inte märka något...;)

Fastdet är klart. Känns ju lite hårt när allt annat är så fint.

Peter E sa...

möjligt, har funderat precis sådär. vågar inte chansa, mycket enklare att fixa det nu än när den är lackad och uppbyggd.

Anonym sa...

Har du gått på semester nu eller?...

Sidan började ju röra sig en gång i veckan där ett litet tag.:)



Sen får du inte glömma bort rejsingen..:)

Anonym sa...

Suede Cycles.

Hur går det med bygget?

Peter E sa...

Det har varit dåligt med byggtid den senaste tiden. Behöver desutom lite plåtbitar och rör i 4130 och min leverantör har varit på semester. Hoppas börja bygga igen inom nån vecka eller två.

Tobbe Arnesson sa...

Grumt impad, vill också bygga ram en vacker dag. Att konstruera saker och se dem växa fram är väldigt givande. Ett riktigt jobb på något vis.