måndag, augusti 18, 2008

4130

4130 var ett trevligt material. Har det i rören men i så tunna dimensioner att man inte får någon uppfattning om hur hårt det är. Ska ersätta en del av kedjestaget som är av "bonnstål" med 4130.

Tyvärr gick det inte att få tag på så tjock plåt som jag ville ha så jag får löda ihop två bitar. Man märker att det är ett betydligt tuffare stål när man försöker kapa upp och fräsa i det. Putsade av bitarna i fräsen för att sedan bocka och löda ihop dem. Och så fräsa lite till så ser det ut som ovan.

Nästa gång får jag ta och hitta på något enklare sätt att göra smala kedjestag.

2 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Hm, så du ska skarva kedjestagen? Nödvändigt ont?

Peter E sa...

jag tar bort den platta främre delen av det högra kedjestaget (sjukt tråkigt jobb) och ersätter med den här betydligt styvare och starkare biten. Jag hade inga problem att böja den gamla med handkraft. måste varit ett riktigt mjukt stål jag råkat få tag på. får hoppas det blir bättre med den här biten