torsdag, november 27, 2008

JAG KLANTAR MIG IGEN

Vissa kvällar funkar det bara inte. Var evigheter sedan jag byggde och nu skulle jag äntligen få löda fast kedjestaget och de båda sadelstagen.

Visste att kedjestaget skulle bli svårt. Jättemycket gods i kedjestaget, mycket gods i vevlagerhylsan och tunnt gods i sadelröret. Och så trångt. Det var lurigt men gick OK. Blev inte jättefint men det får duga.

Sen skulle jag göra det lätta. Silverlöda fast sadelstagen i de rostfria dropoutsen. Det gick inte alls. När jag försökte tillsätta lod rann det bar av de rostfria dropoutsen. De fäste inte alls. Provade med ett annat lod på den andra dropouten. Samma sak. Jag hade tagit fel flussmedel. Bara att låta svalna och sedan ta bort lod och flussmedel för att sedan börja om. Jobbigt och sjukt tråkigt.

Verkade i alla fall som att ramen slog sig tillbaka lite när jag lödde på kedjestaget. Kedjestaget blev åxå betydligt styvare än förra gången.

9 kommentarer:

Jonas sa...

Härligt med en uppdatering!

Tobbe Arnesson sa...

Gott att det vred upp sig lite. Om jag gissar att du trippelkollar flussmedlet nästa gång, gissar jag rätt då? :)

Peter E sa...

det är vanligtvis en no brainer. flussmedlet för mässing är blått och flussmedled för silver är vitt. tyvärr fanns det tydlien ett vitt flussmedel för mässing åxå....

Tobbe Arnesson sa...

God Jul Peter!

Anonym sa...

Ska du bygga klart detta årtionde eller?

Peter E sa...

oklart

Anonym sa...

Hej!

Din ramjigg tycker jag verkar riktigt bra! Jag har eventuellt tänkt bygga en cykelram som projektarbete i skolan och behöver då göra ngn form av jigg. Så jag tänkte höra om jag kunde få måtten på din jigg eller om du har en autocad ritning?

// Björn

Peter E sa...

här finns lite fler exempel på fixturer.

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=442070

Min funkar sådär, jobbig att ställa in. Finns som 3d-fil, vet inte hur den gör sig i autocad

lubimy grac sa...

Siemano fajny blog!