söndag, januari 28, 2007

SLIPA FILLETS del II

Börjar få lite fart på slipandet. Skulle tro att det tar en dryg timme per fog. Beror lite på hur de sitter. Tror området kring vevpartiet kommer bli en utmaning för tålamodet. Nästa gång ska jag i alla fall grovslipa alla fogar innan jag löder dit ett till rör i närheten. Sen så verkar det där med TIG svetsning inte så dumt.

Bockandet av rör går dåligt. Har fått lära mig att minsta bockradie inte bara begränsas av rördiameter utan även godstjocklek. Det är svårare att bocka tunnväggiga rör för de lättare blir skrynkliga på insidan av kröken. För att maximera "mud clearance" kommer jag att löda ihop vänster kedjestag av två rörbitar. Rörbiratna får ett par "pluggar" fastlödda i ändarna och dessa slipas sedan till rätt vinkel och löds ihop.
En annan anledning till att att jag vill prova den här iden är att jag skulle vilja ha ett bockat sadelrör på ram 2. Bocka sadelrör själv är halvt omöjligt för en hemmabyggare.

Inga kommentarer: