torsdag, januari 17, 2008

FIXTURBEGRÄNSNINGAR

När jag byggde fixturen var jag noggrann med att alla vinklar och mått skulle gå att justera. Hur man ställer in måtten relativt varandra hade jag inte löst. Det gick bra att mäta sig fram i framtriangeln.

Det visade sig däremot jättesvårt att få bakaxelns placering rätt i förhållande till vevparti och sadelrör. Vinkel mellan sadelrör och kedjestag, dropoutsens vinkel relativt ramen, bakaxelns placering. För mycket som går att flytta runt. Får komplettera fixturen på något sätt.
Måste åxå hitta på något som håller i kedjestagen medan man löder.

4 kommentarer:

Boe sa...

Börjar se riktigt bra ut nu Peter!

Vilket hantverk!

Jag har glömt hur du skulle speca hojjen, ser ut att vara byggd för ganska lång gaffel? Pike på 120?

Peter E sa...

ja den där specen.... vetifan hur jag tänkte. Från början skulle jag bygga en trialbetonad lekhoj, därav de korta kedjastagen.
Topprötet är 600mm ! Vet att jag brukar trivad med 585. Har svårt att hitta hojar med kort toprör så jag ville prova hur det var med ett lite längre. Had dissat massa hojar på specen bara för att de har långa toprör. Nu känns det sjukt långt med 600, hade varit roligare att prova 570.

runt 100mm slag fram är den ritad för. Borde funka med allt från 85-120.

Anonym sa...

Fyfan vad det ser smutt ut peter!!

Så jävla läckert..Skall verkligen bli skitkul när man får testa...Ser ju ut att kunna bli denna sommar ivf:)

Peter E sa...

Vet inte hur himla kul den blir åkmässigt men det kommer vara sjukt kul å hoja på en ram jag byggt själv.

du och bo är förståss herderstesthojare. Tror bara det är ni som inte lessnat på det långsamma byggtempot.