söndag, januari 27, 2008

KEDJESTAG del VII

Då var kjedjestagen på plats. Var ett tag sedan jag lödde på riktigt. Klart svettigt. Nu sitter de i alla fall fast. Lödningen ser bättre ut än den kändes.

Höger kedjestag flexar betänkligt. Efter lite efterforskande har jag upptäckt att 4130-stålet jag har i rören är drygt dybbelt så styvt som stålet jag har i plattjärnet näre BB. Blir kanke en liten förstyvning där. Få se hur det känns när sadelstagen är på plats.

Kedjestagen slog sig drygt 4mm. Får kallbocka lite.

Åså en actionbild.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ut att kunna bli tight för vänsterveven. Men jag gissar att du har stenkoll på det.

Peter E sa...

skulle inte säga stenkoll men jag tror det funkar. Ska bli sjukt spännande att sätta på vevar å hjul och se om det går emot nånstans

Anonym sa...

Hej! Kul att se vad du gör, hoppas jag själv kan komma igång med rambyggande snart.

Jag ville bara fråga om det där med "dubbelt så styvt" - var har du hittat de uppgifterna? Olika sorters stål och järn har vad jag vet i stort sett samma elasticitetsmodul, mellan 190-210 MPa.

Peter E sa...

som jag mins det hittade jag nån data på att 4130 hade en E-modul på typ 380MPa men när jag googlar nu får jag fram 205.

Det är väll sträckgränsen som skiljer. Den gamla stålbiten gick lätt att bocka medan den nya fjädrar tillbaka även om man tar i med mycket mer kraft. Sen är den ju en 30% bredare, det är väl där den upplevda styvheten kommer ifrån. Bonnstålet bockades antagligen innan man han uppfatta det som styvt.

Kur att du ska bygga, hör gärna av dig när du sätter igång. Själv har jag massa små barn och jobb som gör att bygger ibland ligger nere i månader. Hoppas komma igång igen snart